Hun navigerer gennem voksenlivet med tusch og tavle som kompas

Efter bestillingen af et whiteboard på nettet er fundamentet for en struktureret studietid lagt. Håbet er få overblik og skabe rum til det, livet også handler om: at holde fri med god samvittighed

“Jeg havde bare brug for at gøre noget,” siger Natascha Andreasen. Foto: Agnes Refstrup Richtendorff

Af Agnes Refstrup Richtendorff

Skriiisj. Tuschen møder den glatte, hvide overflade. Morgen, middag, eftermiddag, aften. Kaffe på Cafeterie 37. En tur i styrketræningscenteret. Kapitel 5 og 6 til onsdag og en opgave der skal afleveres torsdag.

”Jeg starter med at slette alt det, der står i forvejen. Så åbner jeg kalenderen på min telefon og tjekker skolens intranet for at se, hvad vi skal lave i den kommende uge.”

Sådan lyder første step for 23-årige Natascha Andreasen, når hun hver søndag går i gang med at planlægge ugen, der lurer lige om hjørnet. 

Succeskriteriet er ikke at sætte al sin lid til tavlen men at bruge den som et redskab, der gør det klart, hvornår hun skal studere og om hun har tid til en tur i biografen. For det er også vigtigt at have mulighed for at holde fri. 

”Man kan jo altid sidde og lave mere eller læse mere. Jeg vil gerne skabe nogle rammer for mig selv, så det kommer til at gå så godt som muligt. Det lille søndagsmøde jeg har med mig selv, synes jeg fungerer.” 

At få styr på sin hverdag

Den spæde journaliststuderende på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Aarhus foretog før sin studiestart i januar en hurtig søgning på det store vide web: hvordan får man styr på sin hverdag? Hun læste om flere idéer og løsninger, men endte med at bestille et whiteboard hjem.  

”Det ville være rart at have noget fysisk. Og så googlede jeg bare tavler,” siger hun funderende. 

Nu hænger det A3-ark store whiteboard over skrivebordet. Når hun mister overblikket, vender hun tilbage til tavlen. Tidligere er gøremål blevet udskudt, og det er hverken sjovt i ugerne op til, eller når der er to dage til at læse pensum før eksamen. 

Ifølge en undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut vurderer hhv. 46 procent og 10 procent professionsbachelorstuderende sig som middel eller ikke god, når det gælder studieplanlægning. Med sin nye rutine forsøger Natascha at komme den tendens i forkøbet.

”Jeg vil gerne gøre studiet og det at blive voksen og få styr på livet godt. Selvom det er lidt kedeligt og artigt at strukturere ting, havde jeg bare brug for at få følelsen af at gøre noget.”

This article was written by 57852